opruimen in huis

In 6 stappen naar een opgeruimd huis

Ben jij klaar met alle spullen in huis? Wil je rust en overzicht? Lees dan verder, met deze 6 stappen krijg jij je huis opgeruimd.
Stap 1 Tijd bepalen
Ten eerste, plan tijd voor de grote opruimactie. Zorg dat je niet gestoord wordt en kader de tijd dat je aan het opruimen gaat besteden. Houdt hiervoor bijvoorbeeld 2 uur aan om de focus te houden. Wanneer de aandacht verslapt kan het gebeuren dat je geen bewuste keuzes meer maakt en toch meer bewaard dan de bedoeling is.
Stap 2 categorie kiezen
Begin bij een eenvoudige categorie, bijvoorbeeld de keuken of kleding. Dit zijn items waar je er veel van hebt en waar je eenvoudig een selectie in kan maken, wat draag je wel en niet, wat gebruik je wel en niet. De categorie papier, zoals de administratie, vergt vaak veel tijd en geeft minder snel resultaat. Bewaar deze voor een later moment, wanneer je al een grote opruimslag gemaakt hebt. De categorie emotioneel kun je het beste tot het allerlaatst bewaren. Je hebt dan al veel geoefend met wat je wel en niet wilt bewaren waardoor je makkelijker afstand kan doen.
Stap 3 voorbereiding
Zorg voordat je begint voor een plan wat je met de spullen gaat doen waar je afscheid van neemt. Naast bijvoorbeeld de kringloop en vrienden/kennissen kun je bijvoorbeeld ook denken aan de kledingbank of de plaatselijke hobbyclub waar je knutselmateriaal kunnen gebruiken. En misschien is de sportvereniging wel op zoek naar spullen voor de jaarlijkse bingo. Er zijn op social media ook diverse besloten groepen waar je lid van kunt worden en items weg kunt geven of kunt ruilen tegen een kleine vergoeding.
Zorg voor kratten of dozen waar je meteen in kunt sorteren. Label de kratten met de bestemming zoals weggeven, verkopen of afval.
Stap 4 inzicht krijgen
Om te kunnen zien hoeveel je hebt is het van belang om alles bij elkaar te verzamelen. Wanneer je bijvoorbeeld begint bij kleding zorg dan dat je alle kleding bij elkaar legt. Ook als je nog kleding op zolder hebt, in de garage of aan de waslijn, verzamel alles bij elkaar. Haal ook alles uit de kasten en lades. Hierdoor kun je pas zien hoeveel items je hebt. Heb je deze echt allemaal nodig? Bijvoorbeeld oude kleding om te klussen, hier hoef je geen zes items voor te bewaren. Eén broek, een shirt en een trui zijn voldoende.
Stap 5 afscheid nemen
Nu je alle items bij elkaar hebt gelegd (ik blijf bij het voorbeeld maar even bij de kleding) en ziet hoeveel je hebt kun je ook gaan beoordelen wat je wilt houden. Door ieder item apart in je handen te nemen en te bedenken of je er nog blij van wordt kun je beslissen of je het wilt houden of dat het weg mag. Ben streng bij kleding waarvan je denkt dat je die misschien nog een keer gaat dragen.. Wanneer je het al twee jaar niet gedragen hebt, ga je dat waarschijnlijk ook niet meer doen dus weg ermee.
Wanneer je echt twijfelt of iets weg kan, leg het dan in de ‘misschien’ krat. En zorg er dan voor dat deze niet te vol wordt. Wanneer de krat vol is zal je keuzes moeten maken, wat mag er wel nog in en wat moet echt weg. Wanneer je drie ‘misschien’ kratten hebt blijf je namelijk bezig.
Stap 6 opbergen
Tot slot het opbergen van datgene wat je gehouden hebt. Alleen maar spullen waar je blij van wordt en welke je werkelijk gaat gebruiken, heerlijk gevoel toch? Zorg dat je een logische indeling maakt. Items waar je veel gebruik van maakt makkelijk te pakken en de andere items wat hoger of verder weg. Door materiaal en kleur te sorteren houdt je het rustig en overzichtelijk. En maak wat moois van je opbergplek zodat je er iedere dag van kan genieten.
Regelmatig geef ik gratis online presentaties over meer rust in huis. Heb je interesse om een presentatie bij te wonen laat dan hier je mailadres achter dan houd ik je op de hoogte.

Bisti-interieuradvies opruimen

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *